Osobnostný rozvoj a Muzikoterapia
Muzikoterapii sa venujeme od roku 2002
Hudba je nástroj, “ladička” nielen nášho tela, ale aj skupiny. Je ideálna na podporu rozvoja motoriky, komunikácie, kreativity, spolupráce a celkového zdravia človeka.
Základný hudobný nástroj je naše telo. Preto je efektívne začať s rozvíjaním rytmiky najprv technikami, ktoré využívajú telo ako jednoduchý rytmický nástroj: bodypercussion, voicepercussion, postupne doplnené hrou na elementárne rytmické nástroje.
Budeme spolu skúmať možnosti bodypercussion, voicepercussion a hru na elementárne nástroje z pohľadu rozvoja kvality pohybu, tempa a jeho dynamiky. Ukážeme si, ako využívať gravitáciu a váhu svojho tela.
Cielenou zážitkovou formou si zistíte, ako je to s vašou schopnosťou striedať uvoľnenie a napätie (riadenie stresu), ako prežívame vypadnutie z rytmu (deja-procesu) a čo nám pomôže sa do neho vrátiť, prípadne ho vedome rozlíšiť a riadiť.
Ako vytvárať jednoduché rytmické rôzne zamerané hry, bez nástrojov i s nástrojmi.
Cieľové skupiny:
pracujeme s ľuďmi s autizmom, s mentálnym/ telesným/ sociálnym znevýhodnením, s ľuďmi, ktorí majú rýchle pracovné tempo a potrebujú zrelaxovať a naučiť sa relaxovať. Pracujeme formou aktívnej aj pasívnej muzikoterapie, individuálne aj skupinovo.
Cena, čas, miesto - podľa individuálneho kontraktu (od 30 €).
Čo všetko dokáže hudba, keď pracujeme muzikoterapeuticky?
Hudba je forma univerzálnej globálnej reči, prenosu informácii (vrátane pocitov) a jej špecifikum ako formy komunikácie je, že vchádza priamo do podvedomia, obchádzajúc vedomie.
Aktívne hranie hudby, hlavne v skupine, má od počiatkov ľudstva kľúčový vplyv na formovanie života človeka a kolektívu. Tvorba hudby je podvedome prirodzená každému človeku.
Žiaľ, iba málokto v dnešnej populácii si to dostatočne uvedomuje. Tak prichádza populácia o veľkú časť potenciálu konštruktívneho využitia tohto nástroja.
Momentálne v kultúre dominuje skôr pasívne vnímanie hudby, navyše nie vždy v jej najzdravšej forme. Všetky deje v prírode a živote majú svoje charakteristické rytmy (frekvencie). Rozlíšenie charakteristického rytmu nejakého deja (procesu) nám ho umožňuje hodnotiť a porovnávať a následne týmto rytmom deje pretvárať (riadiť).
Garant muzikoterapie - Mgr. Anton Gúth ml.
– sociálny pracovník, muzikoterapeut, hudobník, učiteľ rytmiky a bubnovania. Založil hudobnú školu Rytmika, občianské združenie Zvuky cez ruky, kapely La3no Cubano a Drumstas.
Pracuje formou kurzov a workshopov Rytmiky pre rôzne cieľové skupiny (verejnosť, školy, firmy) od roku 2003.
Muzikoterapeuticky pracuje alebo pracoval s mentálne znevýhodnenými deťmi a dospelými, s deťmi s poruchou autistického spektra, s deťmi so sluchovým znevýhodnením, s deťmi so sociálnym znevýhodnením, s utečencami, s telesne znevýhodnenými deťmi a dospelými, s deťmi s diagnózou CDKL 5.
Hudbu vnímam ako hravý nástroj na spoznávanie prirodzených, rytmických, melodických a harmonických pravidiel sveta. V užšom kontexte ako prostriedok cielenej práce pri osobnostnom rozvoji a muzikoterapii.
Vo svojom prístupe využíva v praxi aj techniky improvizácie, drumcircle, eurytmie, rytmiky reči, bodypercussion, voicepercussion, tradičné rytmické vzorce slovenského folkóru, rytmiky Balkánu, Latinskej Ameriky a Západnej Afriky.
Dlhé roky spolupracuje s Rehabilitačnou ambulanciou Prof. MUDr. Anton Gúth CSc. st. - Univerzitná nemocnica Bratislava, Nemocnica akademika Dérera - Bratislava Kramáre.
Vyštudoval odbor Sociálna práca na Univerzite Komenského v Bratislave, má ukončený aj špeciálny komunitný psychodynamický, psychoterapeutický výcvik SUR na Karlovej univerzite v Prahe, dlhodobý muzikoterapeutický výcvik, viaceré expresívne a hudobno-pedagogické a terapeutické kurzy vo Francúzsku, Rakúsku, Čechách a na Slovensku.
V rámci ďalšieho vzdelávania študoval bicie nástroje na Bratislavskom Konzervatóriu.
Medzi jeho učitelov patria: PhDr. Matej Lipský PhD. RCSS Tloskov, Doc. Mgr. Jirka Kantor - PhD. Univerzita Olomouc, Prof. Em. MT. Joseph Moreno - Maryville University, Prof. PaedDr Vlado Labath PhD., PhDr. Ivan Pavlovič PhD., Doc. PhDr. Honza Kožnár PhD. - P.L. Bohnice Praha, Mgr. Jaroslava Zeleiova PhD.- Ústav Hudobnej vedy SAV, PhDr. Elena Amtmanová, Mgr. MgA. Zdeňek Šimanovsky, Bodenseeinstitut - AT: Insuk Lee, Južná Korea, Salzburg Orffschule: Manuela Widmer, Berlin: Karin Schumacher, Ursel Burek, AT- Cornelia Cubasch-König, Peter Cubasch, kurzy TaKeTiNa